کد خبر: 1232944
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۰
ایلام و مرز مهران به عنوان اولین انتخاب زائران برای گذر آن‌ها به سمت عراق و ورودشان به ایران مطرح است. به همین خاطر در طول سال، راه سازی‌های زیادی در این منطقه انجام می‌شود و با ساخت پارکینگ و تجهیز مرز به امکاناتی که زائران نیازمند آن‌ها هستند؛ تلاش می‌شود تمام رفت‌و آمد‌ها در امنیت، آرامش و سلامت انجام شود. 
حوریه ملکی

جوان آنلاین: با نزدیک‌شدن به ماه محرم الحرام، یک‌بار دیگر عاشقان اباعبدالله‌الحسین، خود را برای عزاداری‌ها آماده کرده و خوب می‌دانند که بعد از آن راهپیمایی عظیم اربعین در راه است. بر همین اساس استان‌های غربی ایران و به‌خصوص آن‌ها که مرز‌هایی برای ورود و خروج زائران دارند، تمام عزم خود را جزم کرده‌اند تا با آماده‌سازی امکانات و تجهیزات مورد نیاز، مثل سال‌های گذشته بهترین خدمات در مرز‌ها ارائه شود. 
 
ایلام و مرز مهران به عنوان اولین انتخاب زائران برای گذر آن‌ها به سمت عراق و ورودشان به ایران مطرح است. به همین خاطر در طول سال، راه سازی‌های زیادی در این منطقه انجام می‌شود و با ساخت پارکینگ و تجهیز مرز به امکاناتی که زائران نیازمند آن‌ها هستند؛ تلاش می‌شود تمام رفت‌و آمد‌ها در امنیت، آرامش و سلامت انجام شود. 
آنچه در مرز مهران اتفاق می‌افتد؛ آماده‌سازی یک پارکینگ عظیم با گنجایش حدود ۱۰هزار خودرو است. موضوعی که استاندار ایلام هم بعد از بازدید از این پارکینگ، وجود آن را بسیار لازم و ضروری عنوان کرد. حسن بهرام‌نیا، روز گذشته از پارکینگ بخش خصوصی واقع در محدوده پایانه مرزی (جنب میدان اربعین) بازدید کرد و در جریان آماده‌سازی این پارکینگ برای پارک وسایل نقلیه زوار، در ایام اربعین و در طول سال قرار گرفت. وی با بیان این که برای رفاه حال زوار با همکاری بخش خصوصی، پارکینگی با ظرفیت ۱۰هزار خودرو در پایانه مرزی با مساحت ۱۵هکتار در حال آماده‌سازی است؛ گفت: «وجود این پارکینگ از نیاز‌های مبرم بود که امروز شاهد هستیم و عملیات این پارکینگ در حال آماده‌سازی است.» استاندار ایلام تأکید کرد: «نرخ پارک خودرو در این پارکینگ، براساس نظر ستاد اربعین و با نظارت دستگاه‌های متولی است.» نیاز به امکانات حمل و نقلی در ایلام و به خصوص در مرز مهران بسیار ضروری است. به عنوان مثال، طی روز‌های اخیر جمع کثیری از هموطنان به ایلام و مرز مهران رفتند تا با خروج از این مرز خود را به کاظمین برسانند و مراسمات عزاداری‌هایشان به مناسبت شهادت امام جواد (ع) را در این شهر مقدس برگزار کنند. در همین رابطه، مدیرکل راهداری وحمل و نقل جاده‌ای استان ایلام از ورود ۵‌هزار زائر به مرز مهران در عرض ۲۴ ساعت (پنج‌شنبه) خبر داد. سیدزاهدین چشمه‌خاور، با بیان اینکه با توجه به ورود ۵ هزارزائر به مرز مهران و گرمای هوا در این منطقه، ناوگان حمل و نقل اتوبوسی برای جابجایی زائران به مرز مهران اعزام شده است؛ تصریح کرد: «به دلیل کمبود اتوبوس در مسیر تهران به ایلام، از هم استانی‌های عزیز تقاضا می‌شود که در صورت امکان از سفر‌های غیرضروری خودداری نمایید تا ظرفیت اتوبوس‌ها به زائرانی که در هوای گرم مهران منتظر جابجایی هستند اختصاص یابد.» ورود به یک باره ۵ هزار زائر، آنقدر مشکل ساز شده بود که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایلام پیگیر تأمین اتوبوس از استان‌های معین شد. 

 ایجاد پایانه‌های مرزی جدید بین ایران و اقلیم کردستان
آذربایجان غربی از جمله استان‌هایی است که هر سال میزبان هزاران زائران اربعین می‌باشد. حالا استاندار آذربایجان غربی، در تلاش است تا با بررسی مشکل حمل و نقل یک سره زائران اربعین از مرز تمرچین، شرایطی را به وجود بیاورد که امسال میزان رفت و آمد از این مرز افزایش داشته باشد. محمدصادق معتمدیان که چهارشنبه گذشته به اقلیم کردستان عراق رفته بود در بازدید از زیرساخت‌های پایانه مرزی حاج عمران با تقدیر از همکاری مسئولان این اقلیم در هموار کردن شرایط مناسب تردد زائران اربعین حسینی در دو سال گذشته، آن را نشان از مناسبات فرهنگی دو طرف و احترام مردم کرد به امام‌حسین (ع) عنوان کرد و گفت: «تلاش می‌کنیم در نشست اربیل، مشکل حمل و نقل یکسره کاروان زائران اربعین از تمرچین و باشماق تا کربلا را رفع کنیم.» در این سفر دومین نشست اقتصادی استان‌های هم مرز، با حضور استانداران آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه از ایران و استانداران اقلیم کردستان عراق در اربیل برگزار شد. ضمن اینکه خرداد ماه سال گذشته، نخستین نشست استان‌های هم مرز جمهوری اسلامی ایران و شمال عراق به میزبانی آذربایجان‌غربی در ارومیه برگزار شده بود. اتفاق خوب این که وزیر داخله اقلیم کردستان عراق هم از ایجاد پایانه‌های مرزی جدید بین ایران و اقلیم کردستان عراق خبر داده است. 
ریبه ر احمد، در نشست استانداران آذربایجان‌غربی، کردستان وکرمانشاه، با اشاره به اشتراکات فرهنگی و مذهبی دیرینه دو طرف، گفت: «باید برای توسعه اقتصادی، از پیوند‌های فرهنگی بهره‌برده و زمینه رفاه و آسایش مردمان‌مان را فراهم کنیم.»
وی گفتگو و مذاکره را راهکار مناسبی برای تحقق اهداف دانست و افزود: «ما با کشور‌های همسایه روابط دوستانه داریم، اما روابط با ایران فراتر از دوستی بوده و می‌کوشیم سطح مبادلات اقتصادی‌مان را با برادر بزرگ‌مان در آینده نزدیک به بالاترین سطح ارتقا دهیم.» احمد، همچنین بازگشایی پایانه‌های مرزی جدید بین ایران و اقلیم کردستان عراق را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: «ما آمادگی کامل برای بازگشایی مرز کله شین - سید کان را داشته و اعتقاد داریم مرز‌های جدید زمینه‌ساز شکوفایی اقتصادی بوده و موجب ارتقای شاخص‌های امنیتی در مرز‌های مشترک است.» وزیر داخله اقلیم کردستان عراق امنیت فعلی در مرز‌های دو طرف را نیز مطلوب ارزیابی کرده و افزود: «ما و دوستان ایرانی‌مان اجازه نخواهیم داد دشمنان خللی به این امنیت وارد کند.» ریبه‌ر‌احمد، همچنین از آمادگی برای میزبانی از زائران اربعین حسینی برای سومین سال متوالی خبر داده و اضافه کرد: «امسال تلاش می‌کنیم در تردد زائران اربعین حسینی، تسهیل و تسریع بیشتری صورت گیرد تا ما نیز از برکات امام حسین (ع) بهره‌مند شویم.»

 بهره‌برداری از ساختمان مراقبت‌های مرزی شلمچه
خوزستان با دارا بودن دو مرز چذابه و شلمچه هر سال جمع کثیری از زائران را به سمت عراق بدرقه کرده و بعد از چند روز با آغوش باز پذیرای آن‌ها می‌شود. این استان به خاطر شرایط خاصی که دارد مرزهایش را برای ورود و خروج خارجی‌ها اختصاص می‌دهد و طی روز‌های اخیر، ساختمان کنترل و مراقبت‌های مرزی زمینی شماره‌یک شلمچه با حضور فرمانده مرزبانی کشور به بهره برداری رسید. این ساختمان با ۲هزارو۳۰۰ متر مربع زیربنا در دو طبقه و با اعتبار ۴۶میلیارد تومان از سوی سازمان راهداری و پایانه‌ها بهره‌بردای و تحویل مرزبانی خرمشهر شد. فرمانده مرزبانی کشور، کنترل مرز‌ها برای جلوگیری از ورود سلاح و مواد مخدر را حاصل از تلاش‌های شبانه‌روزی مرزبانی در مرز‌های کشور برشمرد. سردار گودرزی گفت: «سال گذشته تنها شش مرز خروجی برای زائران داشتیم، اما امسال با توجه به رایزنی‌های انجام شده با کشور عراق مرز دریایی هم به مرز‌ها اضافه شد.» در مراسم بهره‌برداری، حیاتی معاون انتظامی امنیتی استانداری خوزستان گفت: «در این دوسال مراودات خوبی بین مسئولان ایرانی و عراقی برای تسهیل در تردد زائران در مرز‌های خوزستان انجام شده که مرهون تلاش و همکاری مرزبانی کل کشور است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار